Tramwaje wróciły na ul. Święty Marcin

Solaris Tramino jak pierwszy przejechał torowiskiem na przebudowywanej przez ostatni rok ul. Św. Marcin. Od poniedziałku, 10 września, na odcinek od ul. Gwarnej do al. Marcinkowskiego, wróci pięć linii dziennych i jedna nocna. Cała przebudowa ul. Św. Marcin zakończy się na początku przyszłego roku.

- Ulica Św. Marcin wraca do dawnej świetności. Wszyscy, którzy od jutra pojadą tędy tramwajami - szczególnie ci, którzy mówili, że prowadzone są tu jakieś drobne prace - będą mogli zobaczyć i uzmysłowić jaka była rzeczywista skala tej inwestycji - mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania. Wymieniono między innymi całą infrastrukturę podziemną, a w najbliższym czasie przywrócona będzie zieleń. Tramwaj będzie także cichy, co jest szczególne ważne dla ludzi mieszkających przy tej ulicy - dodaje prezydent.

Po roku i sześciu dniach od rozpoczęcia prac i zamknięcia dla tramwajów odcinka od ul. Gwarnej do al. Marcinkowskiego, te wróciły w ramach przejazdu technicznego, a od poniedziałku pojadą tędy normalne linie. Nowe torowisko na ul. Św. Marcin zainaugurują "dwójka" i "piątka", które tuż po godzinie 5 w poniedziałek rano - jako pierwsze - przewiozą tamtędy pasażerów. Oprócz nich na swoje trasy sprzed rozpoczęcia prac wrócą także linie 9, 13, 16 oraz nocna 201. Powrót tramwajów na trasę przez ul. Św. Marcin oznacza likwidację linii tymczasowych: 23 i 29.

Mimo kursowania komunikacji publicznej cały czas będzie tu jednak plac budowy, na którym przez najbliższe cztery miesiące będą odbywały się końcowe prace.

- Najważniejsze, że te przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. Całość ulicy będzie gotowa do stycznia przyszłego roku, a do marca będą się odbywały odbiory - deklaruje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Już koncentrujemy się na kolejnych etapach Projektu Centrum. W połowie przyszłego roku zamierzamy rozpocząć prace na skrzyżowaniu ulic Niepodległości, Św. Marcin i Towarowej, gdzie budowany będzie między innymi prawoskręt tramwajowy. Przebudowany będzie także odcinek od ul. Gwarnej w stronę Zamku oraz od ul. Ratajczaka do al. Marcinkowskiego.

Przebudowa ul. Św. Marcin to obecnie największe działanie rewitalizacyjne prowadzone w Poznaniu. Zakłada nie tylko przebudowę ulic i chodników w dużej części śródmieścia, zmianę infrastruktury podziemnej, ale także wsparcie inicjatyw społecznych i gospodarczych ożywiających ulicę. Ponadto cały projekt przewiduje modernizację torowisk tramwajowych i budowę nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. W efekcie realizacji inwestycji śródmieście Poznania zyska nową, lepszą jakość. Przestrzeń zostanie uporządkowana, a ruch samochodowy uspokojony. Pojawią się: nowa trasa tramwajowa, nowe drogi rowerowe i enklawy zieleni, a równe i szerokie chodniki zachęcać będą do spacerowania ulicami miasta i spędzania czasu w centrum.

Zieleń na przebudowywanej ulicy zostanie zasadzona w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Tuż przed skrzyżowaniem z ul. Ratajczaka usytuowany będzie nowy przystanek, który uruchomiony zostanie po zakończeniu całej inwestycji. W przyszłości będzie on też służył tramwajom, które będą skręcały w prawo w stronę Wildy.

- Cała inwestycja nie udałaby się bez wsparcia Rady Miasta, jej radnych i przewodniczącego Grzegorza Ganowicza, oraz radnych osiedlowych. Wielka w tym zasługa spółki PIM, w tym szczególnie  śp. prezesa Pawła Śledziejowskiego - zaznacza prezydent Jaśkowiak.

Realizacja inwestycji możliwa jest dzięki uzyskaniu przez Miasto znaczącego wsparcia ze środków unijnych, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość inwestycji oszacowano na kwotę prawie 102 mln zł, w tym dofinansowanie unijne stanowi kwotę ponad 45 mln zł.

RB, BP UMP

               

          

Data publikacji: 09-09-2018
Aktualizacja: Jacek Łakomy
Data aktualizacji: 08-11-2018